דף הבית » הגיל השלישי – גיל הזהב

הגיל השלישי – גיל הזהב

הגיל השלישי – גיל הזהב

אל תקופת הגיל השלישי, נכנסים על פי הגדרת ארגון הבריאות העולמי (WHO), אנשים בגילאי 65 ומעלה בתקופה המכונה גם גיל הזהב. במדינת ישראל, תקופה זו מאופיינת בהתאם לגיל הפרישה שהוא 67 לגברים ו-60 עד 65 לנשים, לפי שנת הלידה שלהן.

תקופה זו מביאה עמה מגוון רחב של רגשות, לעיתים מנוגדים, שאותו אדם חווה בימי השגרה של גיל הזהב. מאפיינים נוספים של תקופה זו באים לידי ביטוי בהיבטים רבים כגון ביולוגיים, פיזיולוגיים, קוגניטיביים, פסיכולוגיים, כלכליים, חברתיים וכן הלאה.

כעת שיש המון זמן פנוי, ניתן לנצלו לפעילויות רבות, לחוות חוויות שהתפספסו, לנצל הזדמנויות חדשות ואפילו לחדש קשרים עם בני משפחה או חברים מהעבר. לעומת זאת, ישנם כאלה החווים את הגיל השלישי כתקופה קשה יותר בחייהם, בעיקר עקב ההידרדרות במצב הבריאותי, הכלכלי והחברתי. 

בכתבה הבאה נפרט עבורכם את שפע היתרונות בגיל הזהב, את החידושים הטכנולוגיים ונרחיב גם על פעולות שונות שתוכלו לעשות, אם זכיתם להיכנס תחת הקטגוריה של הגיל השלישי.

החיים רק מתחילים

בדרך כלל בגילאים צעירים יותר, העיסוק המרכזי הוא בגידול הילדים, בחינוך שלהם, בכלכלת הבית ובבניית הקריירה.

לאחר שהילדים מתבגרים ועוזבים את הבית רבים מבני הגיל השלישי, מוצאים את עצמם בתקופת הפנסיה מתחילים לפתח תחביבים שונים, נוסעים יותר לטיולים, מחדשים קשרים מהעבר, מוצאים זמן לרומנטיקה שלעיתים נדחקה לפינה עקב ענייני השגרה הרבים, מגלים עולמות חדשים שלא היו מוכרים להם בעבר וחווים עוד שלל הרפתקאות שונות. בכוחו של גיל הזהב להוות עבור רבים תקופה נפלאה של התחלות חדשות, פיתוח עצמי, סיפוק, מימוש יכולות והרבה אושר.

פעילויות לגיל השלישי

כיום קיימות מגוון פעילויות לגיל השלישי – החל מהרצאות בתחומים שונים, דרך שיעורי ספורט וטיולים למיניהם, ועד מפגשים חברתיים שונים. כמו כן, בשנים האחרונות ניתן לראות מיזמי התנדבות דרך עמותות שונות או דרך הרשות המקומית, בהם בני הגיל השלישי תורמים מזמנם ומניסיונם המקצועי לטובת אוכלוסיות שונות. 

ישנם מוסדות רבים המציעים לבני גיל השלישי להתארח אצלם במועדוני יום, משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב וליהנות מחברה טובה, מפעילויות המפתחות את המוח וכאלו הפותחות את הלב, וגם מספקות ארוחות לאורך כל היום. 

פעילויות אלו עשויות להיות אפשרות מצוינת עבור זוגות מבוגרים, המעוניינים לבלות יחד את תקופת גיל הזהב, וגם להוות שגרה בריאה לאלו החיים לבדם, ללא חברים או ללא בני משפחה קרובים. נוסף על אלו, קיימים גם טיולים מאורגנים בארץ ומחוצה לה, לבני גיל הזהב בשילוב הילדים והנכדים – כל אלו יכולים ליצור חוויות וזיכרונות משותפים שישאירו טעם טוב בפה לעוד שנים רבות, אצל כלל המשתתפים.

טכנולוגיה בשירות גיל הזהב

התקדמות הטכנולוגיה לא פסחה על הגיל השלישי. חברות רבות המכונות AgeTech מתעסקות בשיפור איכות חייהם של האוכלוסייה המבוגרת, במיזמים ותוכניות עסקיות שונות ע”י אמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים מתקדמים.

קרנות השקעות וקרנות הון סיכון, הבינו את הפוטנציאל הגדול בפיתוח טכנולוגיות ומוצרים שיתאימו לגיל הזהב ולכן משקיעות סכומי עתק בכך, בעיקר לאחר תקופת הקורונה שהאיצה את הרצון למצוא פתרונות שונים למצב החדש שנוצר אצל אוכלוסייה זו.

בין חברות הסטארט-אפ בתחום של AgeTech ניתן למצוא חברות שמספקות שירותי תוכן לפי בחירה, חוגים דיגיטליים, אימוני כושר אונליין, פלטפורמות ליצירת קהילות וירטואליות לפי קהלים ואוכלוסייה, שירותי רפואה מרחוק, צמידי בריאות שמנתרים מדדים רפואיים בזמן אמת, רובוטים לטיפול אישי שמפיגים את תחושת הבדידות ועוד מיזמים רבים וטובים.

פתרונות פיננסים לגיל השלישי

בני גיל הזהב הינם בדרך כלל אנשים בעלי אמצעים, שהרי הם בעלי חסכונות שהצטברו וגדלו לאורך השנים, וגם כאלו היכולים להרשות לעצמם מסלולי סיכון גבוהים יותר בהשקעות, שכן הם אינם צריכים לכלכל משפחות שלמות.

מנגד, קיימים אזרחים רבים שיוצאים לפנסיה בגיל הזהב – ללא מקורות הכנסה מספיקים ומתקיימים מקצבאות של הביטוח הלאומי, מחסכונות שונים ככל וקיימים ומפנסיה נמוכה, שלא בהכרח מספיקה על מנת לחיות בכבוד.

בשל מצב זה, בשנים האחרונות גברה המודעות למציאת פתרונות פיננסים שונים, לצורך שיפור מצבם הכלכלי של בני הגיל השלישי כגון: הלוואות על חשבון דירת המגורים בלקיחת משכנתא הפוכה, ביצוע תכנון פרישה, מיצוי זכויות רפואיות ומשפטיות, בדיקת החזרי מס ועוד.

אחד הפתרונות המובילים בתחום, שקיים במרבית מדינות העולם הוא מודל ירושה עצמית

מודל ירושה עצמית, מאפשר לבני הגיל השלישי להישאר לגור בבית שלהם עד 120, או לחלופין להשכיר אותו, ובנוסף לקבל בין 40 ל- 60 אחוז משווי הבית, מה שיבטיח להם רווחה כלכלית. הכסף המתקבל במודל זה נועד על מנת לשרת את בני הגיל השלישי לכל מטרה, בהתאם לצרכיהם השונים. 

ישנם אנשים שבוחרים להפקיד את הכספים או חלקם בתכניות ביטוח פנסיוניות שונות, שיגדילו את ההכנסה החודשית שלהם, ע”י קבלת קצבה חודשית קבועה או משתנה לכל החיים. אנשים אחרים יעדיפו לעשות שימוש בכספים לצורך שיפוץ הבית והתאמתו לגיל השלישי, למימון טיול מסביב לעולם, למימון המחיה השוטפת ואף לצורך מימון מעבר לדיור מוגן או עזרה לילדים לרכישת דירה.

לסיכום

לסיכומו של עניין, תקופת גיל הזהב מביאה עמה מגוון רחב של אפשרויות פעולה חדשות, ביניהן גם אפשרויות לפעולות כלכליות שונות למיניהם. 

ירושה עצמית הינה מודל כלכלי בעל היבטים חברתיים, שנועד לשרת את צרכי בני גיל הזהב, לספק להם אלטרנטיבה להלוואת משכנתא הפוכה – ולסייע להם להגיע לשלווה וביטחון כלכלי.

בישראל המודל פותח על ידי עו”ד אלון ברץ, יזם חברתי המתמחה בתחומי הנדל”ן וכלל ההיבטים המשפטיים הקשורים לגיל השלישי. לקבלת מידע נוסף ולתיאום פגישה, התקשרו או השאירו לנו פרטים דרך האתר.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ ו/או ייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי ו/או ייעוץ בענייני מיסוי ו/או ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ כאמור ו/או המלצה לביצוע פעולה מסוימת או הימנעות ממנה ו/או התחייבות לקבלת תשואה מסוימת ו/או מחיר מסוים. לפני ביצוע פעולה פרטנית יש להתייעץ עם בעלי מקצוע רלוונטיים לעניין ולנסיבות האישיות של מבצע הפעולה.